Heb ik een facebook bedrijfspagina nodig?
Regelmatig krijg ik de vraag of ik even een facebook bedrijfspagina wil opzetten en inrichten. Want iedereen heeft tegenwoordig toch facebook? Zo bereik je snel de klant en je kan het er zelf wel een beetje bij doen. Maar is een facebook bedrijfspagina voor iedereen een goed idee?
Ken je doelgroep
Natuurlijk, facebook is een geweldig social mediakanaal om veel mensen te bereiken. En het is gratis. Toch? Niet helemaal. Om te bepalen of facebook voor jouw bedrijf een goed marketingmiddel is, moet je eigenlijk een stapje terug. Naar je eigen strategie en je doelgroep. Ken je die wel goed genoeg? Zitten ze bijvoorbeeld wel op social media en welke soort dan? En wat wil je ermee?
Facebook als digitale marktkraam
Zie je toekomstige facebookpagina eens als een marktkraam in jouw eigen woonplaats. Je staat hier om je diensten en producten te laten zien en liefst ook te verkopen. Je hebt veel energie in de inrichting van je kraam gestoken, geld betaald om hier te mogen staan en prijst enthousiast je diensten en producten aan. Wel twee tot drie keer per week. Alleen … er is niemand op de markt.
Facebook is gratis, toch? Nou, niet helemaal.
Bij facebook is dat niet anders. Het aanmaken van een bedrijfspagina mag dan kosteloos zijn, maar het werk dat daaruit volgt zeker niet. En al heb je iemand die ‘het er even bij doet’, als je je doelgroep niet bereikt met de juiste boodschap en je jouw doelen niet haalt, is het een dure oplossing die je niet verder helpt. Kortom, goed om even stil te staan bij je keuze voor een facebookpagina.
Handig stappenplan voor een facebook bedrijfspagina
Voordat je start met facebook, is het handig dit facebook-stappenplan te doorlopen. In vijf eenvoudige stappen maak je je eigen facebookplan. Mijn advies is namelijk: Ga goed voorbereid te werk, weet waar je aan begint en wat je wil bereiken.
1. Doelgroep bepalen
-
- Wie is mijn doelgroep?
- Bereik: Is die wel aanwezig op facebook?
- Gedrag: Wat wil ik dat mijn doelgroep gaat doen?
2. Boodschap
-
- Wat raakt mijn doelgroep?
- Waar ga ik die info vandaan halen?
- Wie gaat die info verzamelen en plaatsen op facebook?
- Heb ik daar dan meer informatie op mijn website staan over hetgeen ik net gepost heb?
- Plan en werk met een contentkalender (hierover later meer)
3. Doelen stellen
-
- Wat is het doel met facebook voor mijn bedrijf?
- Wil ik dat de lezer doorklikt naar mijn website?
- Heb ik dan op mijn website iets staan om te verkopen (Call to Action)
- Of wil ik alleen maar informatie delen en mijn bedrijf bekend maken?
- Of binding met mijn doelgroep realiseren?
4. Haalbaarheid bepalen
-
- Hoeveel tijd (en dus geld) kost het mij om dit te maken en te posten?
- Hoe vaak per week ga ik dat doen?
- Wie gaat dit doen?
5. Meten voor succes
-
- Wanneer is de inzet van facebook voor mijn bedrijf succesvol?
- Stel realistische, meetbare doelen
- Maak tijd om deze te meten op vaste tijdstippen, beoordeel ze en stel je plan desnoods bij
Facebook inzetten voor je bedrijf moet een weloverwogen keuze zijn.
En nu verder
Als je deze stappen hebt doorlopen, kan je een weloverwogen keuze maken of je facebook wel wil inzetten voor jouw bedrijf. Je weet wat de inspanningen zijn en ook wat het op kan brengen. Vergeet niet te meten en bij te sturen want facebook betekent proberen, kijken wat wel en niet werkt, aanpassen en zo succesvol worden.
Veel succes! Vragen? Mail mij gerust.